חוגים - סדנאות, קורסים, הפעלות, שיעורים, פעילויות אתגריות ועוד.

מידע למפרסמים חדשים
מאמרים וכתבות

ריקודי בטן - נשיות, עוצמה וכוח תרפויטימאת: נורית קפלר סלוק    25.01.15

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.


 

  שלח לחבר

שלח את המאמר ל -



כל החוגים והפעילויות של נורית קפלר..


רקדתי לצלילי התוף הענק, על מותני קשור הכלי שבניתי - חגורת חבל וממנה משתלשלים כפעמונים קליפות עץ קשה, המשמיעות קול עמוק ונעים. הרגשתי חוויה של העצמה נשית, התחברתי לצליל. העוצמה התפזרה בחלל החדר והעבירה לכל הנוכחים תחושה קבוצתית של שמחה, התרגשות ואקסטזה (נ. קפלר סלוק).

"הכוח התרבותי של הגוף הינו יופיו, אבל הכוח שבתוך הגוף נדיר, משום שרובינו גירשנו אותו בעינויים או במבוכה בבשרנו.
• באור זה, "האישה הפראית" יכולה לחקור את הנומינוזיות שבגופה ולהבינה, לא כמשקולת שאנו נידונות לשאת כל חיינו, לא כבהמת משא, מטופחת או לא, הנושאת אותנו כל חיינו, אלא כסדרת דלתות וחלומות ושירים, שבאמצעותם נוכל ללמוד ולדעת דברים רבים.

בנפש הפראית, הגוף מובן כישות בזכות עצמה, האוהבת אותנו, תלויה בנו. כזו של שלעתים אנו משמשות לה אם ולעתים משמשת לנו אם". (כוח הירכיים, רצות עם זאבים- מאת : ק.פ. אסטס). * הנומינוזיות - באנגלית: the numinous) זהו רגע של קדושה, שהוצאו ממנו היסודות הרציונליים והמוסריים התעלות רוחנית. המחול המזרחי עוד משחר קיומו שימש כמחול לנשים עבור נשים. המטרות היו שונות ומגוונות, טקסי פריון, טכסי הכנה לכלות, הכנה ללידה ועוד. כיום, ריקודי הבטן נגישים כמעט בכל סטודיו למחול ברחבי הארץ. נשים הבאות ללמוד את רזי המחול המזרחי מוצאות בו ערך מוסף, מעבר ללמידת הטכניקה המאפשרת להן להניע את גופן באופן נעים ובריא נגלה בפניהם מחול בעל כוח תרפויטי.

כוח תרפויטי זה מאפשר פורקן עמוק לרגשות שלהן ולתחושות שלהן כנשים. נשים תמיד ובמיוחד בעידן שלנו מתמודדות עם נושא רגיש של דימוי גוף שלישי בעולם הסוגד לנעורים ורזון נשים ונערות וגם כבר ילדות מגיל מוקדם יחסית חיות עם דימוי גוף שלילי הפוגע בביטחון העצמי שלהן ויוצר תחושה של חרדה ודיכאון. המחול המזרחי מאפשר לאישה בכל גיל ומשקל להרגיש תחושה של נינוחות ותחושה שהיא רצויה. תך שימת דגש על היופי והמנח של הגוף ככלי שהוא יפה בצורתו הטבעית מחוזקת תחושת השלמות עם הגוף קבלתו ניתן לחזק תחושות אלו ולאפשר לכל אחת להרגיש יפה עם עצמה המוסיקה והתנועה במחול המזרחי נותן לגיטימציה לשנים להדגיש את הנשיות שלהם להיות גאים בנוכחות הקימורים השפע ולהשתמש בהם ממקום גאה שמח מקבל אוהב מחבק המותיר מאחרו את הבושה העלבון והשנאה העצמית.
נשים שלומדות שנים ריקודי הבטן מדווחות על שיפור במצב הרוח, על שינויים לטובה בתחושת הביטחון העצמי שלהן ובתפיסת דימוי הגוף שלהן ואף על ירדה בביקור אצל רופאי המשפחה. הכוח התרפויטי של המחול המזרחי מתבטא גם בעצם העובדה שהוא נרקד לצלילי מוסיקה מוחצנת על קשת הרגשות השונים. תוכלו למצוא מוסיקה מאוד שקטה מסתלסלת המבקשת לגוף נחמה, עצבות ומרגוע, לצד מוסיקת תופים מהירה קצבית ההולמת כקצב הלב . החיבור למוסיקה מאפשר מפגש עם רגשות שונים, הרקדנית מתחברת לכלים המנגנים ונישאת על גלי הקול בעזרת התנועות שהיא בוחרת לשלוף מתיבת האוצר שלה.

החיבור הטוטאלי למוסיקה ולהוויה מאפשר ריגוש , שחרור, עוצמה ניתוק התעלות רוחנית עד אפילו אקסטזה. ומכאן הכוח התרפויטי המאפשר לרוקדות להתנתק אפילו רק לכמה דקות מהוויה שלהם בעולם הגשמי ומתפקדי היומיומיים, להתמלא ולהטען בכוחות מחודשים ובאנרגיה חיונית. אני יכולה לספר מסיפורים של תלמידות שלי וכמובן מניסיוני האישי על פעמים רבות בהם הגעתי לשיעור במצב רוח ירוד, כעוסה או טעונה כשבמהלך השיעור, הרגשות הללו התחלפו ברגשות של שמחה, חיוניות וסיפוק .

המחול המזרחי אינו פשוט לביצוע, למרות הדעה הרווחת (לנענע, לענטז) או כפי שהוא עלול להצטייר בצפייה מן הצד. ולכן ,הפער שנוצר בין התפיסה לבין המציאות יוצר לעיתים דיסונאנס אצל אותן תלמידות שיכול להביאן לוויתור בשלבים המוקדמים יחסית של הלמידה . כשאין הלימה בין הדימוי שהיה לאותן תלמידות לבין חוויתם הראשונית בהתנסות בלימוד ריקודי הבטן ,הן חוות תחושה של תסכול. לכן, חשוב להבהיר שמדובר בתהליך למידה,לאחדות הוא איטי ולא קל, לאחרות הוא אולי פשוט יותר. למידת הבסיס, היציבה, הנשימות, תנועות האגן ,ההפרדות בין תנועות החזה לאגן ושילובם בתנועות ידיים. דורשים אימון פרקטיקה וחזרות רבות. אך הדבר המכריע בלמידה הוא ללא ספק ההתמדה! ללא התמדה ורצון לא תתבצע למידה. אני ממליצה לכל אישה שרוצה ללמוד את רזי המחול המזרחי , לצאת למסע הזה בכמה שפחות שיפוטיות, ליהנות מהדרך ומהלמידה.

ללמוד ליהנות גם מהקושי גם אם החוויה לעיתים כרוכה בתחושות של תסכול. תזכרו, התוצאות לא תאחרנה לבוא. כבר אחרי כ 12 מפגשים ניתן להרגיש שיפור משמעותי .בזמן זה מרבית התלמידות כבר רוכשות את עמידות המוצא ותנועות הבסיס ומצליחות לשלבן בתנועות במרחב ובמשפטי תנועה – מה שאומר שכבר הן רוקדות.

בשלב הבא יצטרפו תנועות ידיים שדורשות יותר קואורדינאציה ומיד אחריהם ילמדו כוריאוגרפיות ואימפרוביזציה. ניתן להמשיך את הלימוד לשימוש באביזרים השונים :צעיף, מקל, סגאטים, כנפי אייזיס, מניפות ועוד. לימודי המחול המזרחי מעולם לא היו נגישים יותר, בישראל של שנת 2015 יש המון מקומות ללמוד ולהתמקצע! צא/י לך ומלא/י את עולמך גם בכמה שעות של ריקודי בטן ובכוחות הריפוי שלהם.

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.